Barva, kterou jsou klasické černé kouřovody ošetřené, je žáruvzdorná, nikoli však antikorozní. Pokud budou kamna používány pouze občasně a pokud budou umístěny ve vlhkém prostředí, může dojít na povrchu kouřovodu ke korozi.

 

Po nástřiku a zaschnutí barvy je povrch kouřovodu náchylný k poškrábání. Své mechanické vlastnosti jako pevnost, tvrdost a přilnavost získá barva až po svém vypálení. To probíhá při prvním zatopení, po zahřátí na teplotu vyšší než 200°C po cca hodině provozu. Barva po vypálení změní odstín z černé barvy na tmavě šedou a získá své mechanické vlastnosti. Proces vypalování kouřovodu během prvního zátopu je spojen s intenzivním zápachem, velmi často i kouřem, který je třeba vyvětrat. Po správném vypálení barvy se už zápach ani kouř po zatopení neobjevuje. Tento stav bez zápachu je známkou dobře a dostatečně vypálené barvy.